Sidor

fredag 11 maj 2018

Tor och Siv

Låt mig presentera Tor och Siv Skäggdoppning.

Stockholm stad (antar jag) har fixat till runt sjön Drevviken tidigare i år. Bland annat har man låtit rensa bland vassen. Det tycker jag är bra för då kan man fota fåglarna som har sina bon i vassen. Herr och fru Skäggdopping ligger och ruvar för fullt nu.

Inte är det världens största bostad de har, men det verkar funka bra i alla fall.

När jag kom ner till sjön låg Tor och ruvade.


Trött blir man av att ligga här och glo och då måste man ju få gäspa lite.


Putsa sig och göra sig fin måste man också. I synnerhet när frugan kommer.


Två småttingar är på gång. Här tar Siv över ruvningen.


Fast innan man börjar ruva måste man ju fixa till. Gubben bara stökar till!


Förhoppningsvis växer det inte igen, så jag kan följa dem.

Några surrisar blev det idag. Fast det blåste lite för mycket för att det skulle bli riktigt bra.






5 kommentarer:

  1. Spännande med skäggdoppingarna och ruvandet. Fint att det är iordningställt. Ha det så bra / Bodil

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska bli spännande och se ungarna när de kommer. Ha det så fint! /Elisabeth

      Radera
  2. Så bra att de rensat ur i vassen. Nu kan du fota och få följa dina fåglar på ett roligare sätt. Hoppas bara att andra låter äggen får vara ifred när det blivit så här rensat och öppet.
    Ha det så fint!
    Kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar som de får vara ifred. Även från dem som grillar/festar/dricker där kvällstid. Ha det så fint! /Elisabeth

      Radera
  3. Spännande att följa din resa med doping familjen.

    Kramis

    SvaraRadera