Sidor

söndag 16 september 2018

Årsta holmar

Idag blev det en tur till Årsta holmar. Det är ett ställe jag alltid velat åka till, men det har inte varit möjligt tidigare. Lite retfullt eftersom de faktiskt ligger så nära att man kan simma dit.

Vi fick åka med en liten fin elbåt, som passande nog hette Årstafrun. Den går endast på onsdagar och söndagar och då under augusti och september.

 
Lite trist var det, men man fick inte gå nära huset. De bedriver bland annat kursverksamhet där, men jag kunde inte så några elever där just idag. Tycker nog man kunde fått gått fram till huset i alla fall.
 

 
Eftersom det har blivit naturreservat där ute är det orörd natur som gäller. Lite svårt att få fina foton på land när det är så risigt.
 

 
Utsikten kunde man inte klaga på. Så nära stan, men ändå ute på landet.
 


 
Jag trodde de hade tagit bort alla båtvrak och att "piratviken" var tömd på båtar, men så var det inte. De kanske har tagit bort några av vraken, men inte alla.
 
 
Det var i alla fall jättespännande att vara där ute och strosa.
 






 






6 kommentarer:

  1. Det är toppen att de har satt in en båt ut till holmarna. Hoppas att fåren får vara ifred där ute nu. Det är visst en skola för blivande sjuksköterskor i huset. Gubben var där för ett tag sedan då berättade någon där om skolan.
    Fina bilder!
    Ha det så fint!
    Kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såg inga får, men hö o ett vindskydd. Ha det så fint! /Elisabeth

      Radera
  2. Tänk så typiskt det är att man oftast inte kommer iväg till platser som ligger nära. Finns säkert en hel del nära hit som jag inte varit på heller. Finns en hel del runstenar och ruiner i närheten som jag sagt vi skulle åka till. Men en dag kanske .... Fint var det där på holmen i alla fall. Ha de gott Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Önskar jag hade runstenar nära mig. Tycker om dem. Ha det så fint! /Elisabeth

      Radera
  3. Det var roligt att komma ut på ön och se lite närmare på platsen. En alldeles speciell plats tycker jag. Ha det så bra/Bodil

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var fint där. Synd att vi inte såg fåren. Ha det så fint! /Elisabeth

      Radera