Sidor

lördag 9 juni 2018

Småfjädrar

Tidig morgonprommis blev det - som vanligt.

En av sothönefamiljerna har fått smått. Hann inte räkna dem, men ganska många var de. De ser helt klart annorlunda ut än andra dunbollar, men jag tycker de är söta.

 
Träffade på en gräshandshona som hade nio (9) ungar. Inte helt lätt att hålla reda på dem alla. Lite svårt att fota dem, eftersom de hela tiden klumpade ihop sig.
 




 
Svanarna har fått ungar nu. Tyvärr kunde jag inte fota dem eftersom de höll sig i vassen. Fyra ungar kunde jag se. Tror att det kanske kommer fler eftersom det bara var den ena svanen som var med dem. Kan tänka mig att den andra låg och ruvade på ägg som inte kläckts ännu.
 
Det var en skönt morgon att ta sin sedvanliga prommis.
 




 

 


1 kommentar:

  1. Så härligt att se att det kommit en massa dunbollar i år. Förra året tycker jag det var så dåligt med andungar. Kan ju bero på den svala sommaren. Nu är det varmt och skönt för dem.
    Sothönans ungar får så stark färg på huvudet, undrar varför? Ungarna måste ju vara mer utsatta då de lyser i färgerna.
    Fina bilder från din morgonpromenad!
    Ha det så fint!
    Kramen

    SvaraRadera