Sidor

lördag 24 mars 2018

Blandras?

Nu har jag fått reda på mitt etniska DNA. Lång tid tog det, men som sagt nu vet jag..

Först beställde jag kittet från Ancetery och det kommer från USA. Man spottar i en liten tub och skickar iväg det. Analysen görs på Irland.

Förstod att jag skulle ha finskt DNA eftersom mina gubbar och gummor mestadels hållit sig på ostkusten, men att det var så mycket annat som dök upp var lite av en överraskning.

Eftersom testet täcker över 1 000 år förmodar jag att en och annan vikning tagit hem en fru eller en träl och om man kollar på hur de reste, så stämmer det ju med de ställen jag har rötter från.

Så här fördelade det sig:

66% Sverige
18% Finland
  8% Storbritannien
  6% Östeuropa (Estland, Lettland, Polen etc)
  1% Västeuropa (Belgien, Frankrike etc)
  !% Centralasien (Kaukasien och mellanösten).

Måste medge att jag var tvungen att kolla upp var Kaukasien låg och vad det var för ställe...

 
 


5 kommentarer:

  1. Så trevligt att få veta vart man härstammar ifrån. De gör mycket reklam för denna DNA test. Kommer du att följa upp testen? Får man veta mer än vilka länder?
    Ha der så fint!
    Kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var inte så detaljerad info om länderna förutom Sverige. Där fick jag info om att mina anor var från Svea- och Götaland och det stämmer ju. Har inte kollat all info så noga ännu. Ha det så fint! /Elisabeth

      Radera
  2. Vad spännande vad kostade det att gör ? Kanske jag också ska gör. Jag har ju inte förfäder i Sverige lite kul se vad min kommer i från långt tillbaka. Hur lång tid tog det att få svar ?
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror det kostade cirka 1200 kr. De har rea just nu. Gå in på Ancetery DNA och kolla. Det tog lång tid att få svaret cirka 3 månader. Suck! Ha det så fint! /Elisabeth

      Radera
    2. Jag fick på min mejl nu att jag kunde beställa för runt 500 kr .

      Kramar

      Radera